Layanan Percukaian ke atas Pengiklanan Digital Yang Disediakan oleh Bukan Pemastautin

Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) pada 16 Mac 2018 telah mengeluarkan arahan Nota Amalan No. 1/2018: Layanan Percukaian ke atas Pengiklanan Digital Yang Disediakan oleh Bukan Pemastautin. Nota ini dikeluarkan bagi memberi panduan berkaitan pegangan cukai ke atas pendapatan pengiklanan digital yang disediakan oleh bukan pemastautin. Layanan cukai ke atas pembayaran untuk bukan pemastautin ini adalah berhubung dengan pengiklanan digital yang bergantung kepada fakta bagi setiap kes tertentu.

Sekira bukan pemastautin mempunyai establismen tetap (permanent establishment PE) atau di mana wujud perniagaan di Malaysia, pembayaran yang diterima merangkumi pendapatan perniagaan yang terbit dari Malaysia dan akan dicukai di bawah perenggan 4(a) Akta Cukai Pendapatan 1967 (Akta ini). Sekiranya bukan pemastautin tidak memiliki establismen tetap atau di mana wujud perniagaan di Malaysia, pembayaran adalah tertakluk kepada cukai pegangan di bawah Seksyen 109 Akta ini (sekiranya bayaran yang diterima adalah pendapatan royalti) atau di bawah Seksyen 109B Akta ini (sekiranya pendapatan yang diterima adalah pendapatan yang termasuk di bawah skop perenggan 4A(ii), Akta ini).

Kriteria utama yang menentukan sama ada cukai pegangan di bawah Seksyen 109 atau Seksyen 109B Akta ini terpakai adalah seperti berikut –

  • Tertakluk kepada seksyen 109 Akta ini, sekiranya ia adalah pembelian atau penggunaan (contohnya) aplikasi (Apps) oleh pembayar yang membenarkan pembayar membuat / mereka kempen pengiklanan sendiri; atau
  • Tertakluk kepada seksyen 109B Akta ini, sekiranya ianya tidak melibatkan pembelian atau penggunaan Apps, tetapi semata-mata penyediaan perkhidmatan oleh bukan pemastautin. Dalam kes ini, pembayar bergantung sepenuhnya kepada penyedia perkhidmatan untuk mengurus semua aspek berkaitan pengiklanan digital.

Berdasar keterangan di atas, jika pembayar hanya menerima perkhidmatan dan hanya bergantung kepada pembekal perkhidmatan bagi melakukan urusan dalam semua aspek pengiklanan, ianya jatuh di bawah skop perkhidmatan tersebut.

Pembayaran dibuat ke atas hak menggunakan aplikasi, platform, sistem pengurusan kempen pengiklanan (seperti Google ads dan Facebook ads) atau pembelian perisian juga jatuh di bawah skop royalti, berbanding pembayaran bagi perkhidmatan dan adalah tertakluk kepada cukai pegangan sekiranya transaksi disediakan oleh bukan pemastautin yang tidak mempunyai establishmen tetap atau di mana wujud perniagaan di Malaysia.

Pihak LHDN telah mengeluarkan Semakan Garis Panduan Percukaian Perdagangan Elektronik pada 13 Mei 2019 yang memberi panduan tentang layanan percukaian bagi urusniaga e-dagangan.  Panduan tersebut memberi tafsiran apa yang dimaksudkan dengan transaksi “e-dagangan” dan mengenalpasti model perniagaan e-dagangan biasa yang kini ditawarkan. Panduan tersebut juga merangkumi skop liabiliti bagi pendapatan perniagaan e-dagangan, transaksi yang berada di bawah kelas khas pendapatan dan transaksi yang dianggap sebagai “royalti”.

Panduan tersebut turut memberi contoh seperti di bawah bagi membezakan perbelanjaan di bawah kelas-kelas pendapatan bagi Seksyen 109B Akta ini serta royalti di bawah Seksyen 109 Akta ini.

Kelas-kelas khas pendapatan [Seksyen 109B Akta Cukai Pendapatan)

Berdasarkan kepada Contoh 2 garis panduan tersebut, pembayaran bagi perkhidmatan dalam talian melalui sesuatu platform kepada bukan pemastautin adalah tertakluk kepada cukai pegangan di bawah Seksyen 109 Akta ini sekiranya perkhidmatan dilakukan di Malaysia. Pun demikian, jika dibuktikan sebaliknya maka cukai pegangan perkhidmatan tersebut dikecualikan di bawah Arahan Cukai Pendapatan (Pengecualian)(No.9) 2017.

Royalti [Seksyen 109 Akta Cukai Pendapatan]

Berdasarkan Contoh 3, pembayaran yang dibuat kepada Syarikat media sosial di mana pengguna dibenarkan menghasilkan kempen pengiklanan sendiri menggunakan platform yang disediakan oleh Syarikat media sosial yang diklasifikasi sebagai royalti dan ianya tertakluk kepada cukai pegangan di bawah Seksyen 109 Akta ini.

Mengikut Contoh 4, pembayaran yang dibuat kepada bukan pemastautin untuk penggunaan (pembelian perisian) atau hak untuk menggunakan perisian (yuran pelesenan tahunan) dilihat sebagai royalti dan tertakluk kepada cukai pegangan di bawah seksyen 109 Akta ini.

Berdasarkan Contoh 5, yuran langganan bulanan berkaitan dengan hak untuk menggunakan aplikasi akan berada di bawah kategori pembayaran untuk kegunaan atau hak untuk menggunakan perisian dan dianggap sebagai royalti. Walaupun begitu, yuran transaksi ke atas perkhidmatan yang diberikan tertakluk kepada cukai pegangan di bawah Seksyen 4A (kelas pendapatan khas).

Sila rujuk garis panduan penuh di atas dan Nota Amalan LHDN 1/2018 mengenai Layanan Cukai Pengiklanan Digital yang Disediakan oleh Bukan Pemastautin untuk penjelasan lanjut.

 

Kadar Pegangan Cukai

Jenis Pembayaran Akta Cukai Pendapatan 1967 Kadar Pegangan Cukai Borang Pembayaran
Royalti Seksyen 109 10% CP37
Pendapatan kelas khas di bawah perenggan 4A(ii) – perkhidmatan (Nota) Seksyen 109B 10% CP37D

 

Nota: Kementerian Kewangan mengeluarkan perintah pengecualian iaitu Perintah Cukai Pendapatan (Pengecualian) (No.9) 2017 (Perintah Pengecualian), yang mengecualikan bukan pemastautin daripada cukai pegangan di bawah Seksyen 109B Akta berkenaan dengan fi untuk perkhidmatan teknikal dan lain-lain diberikan dan dilakukan oleh bukan pemastautin di luar Malaysia. Perintah Pengecualian telah diwartakan pada 24 Oktober 2017 tetapi berkuat kuasa dari 6 September 2017. Perkhidmatan teknikal dan lain-lain yang diberikan dan dilakukan oleh bukan pemastautin di Malaysia masih tertakluk kepada cukai pegangan.

 

Perjanjian Pengelakan Percukaian Dua Kali (DTA)

Di mana Perjanjian Pengelakan Percukaian Dua Kali atau Double Taxation Agreement (DTA) telah ditandatangani dengan negara tertentu, kadar pilihan dalam DTA akan dikenakan. Untuk layak mendapat kadar pilihan, suatu surat daripada Pihak Berkuasa Hasil di negara yang berkenaan yang mengesahkan status pemastautin penerima harus dikemukakan.

Contohnya, menurut DTA antara Malaysia dan Singapura / Ireland, pembayaran royalti adalah tertakluk kepada kadar cukai pegangan pilihan sebanyak 8% dan bukannya 10% di bawah Seksyen 109 Akta ini. Untuk maklumat lanjut mengenai kadar yang dikurangkan di bawah Perjanjian Pengelakan Percukaian Dua Kali (DTA), anda boleh menyemak kadar pengangan cukai di bawah DTA.

 

Pengiraan Cukai Pegangan

Dalam banyak kes, pembekal perkhidmatan mungkin tidak membenarkan anda menahan cukai pegangan apabila anda membuat pembayaran.

Berkuat kuasa dari 5 Disember 2018, tarikh penerbitan Ketetapan Umum No.11 / 2018, di mana cukai pegangan di bawah Seksyen 109B Akta ini ditanggung oleh pembayar, cukai pegangan dihitung berdasarkan amaun kasar yang dibayar kepada bukan pemastautin. Ini bermakna pembayaran yang dibuat kepada bukan pemastautin tidak perlu dikurangkan untuk menentukan jumlah cukai pegangan.

Di samping itu, LHDN telah mengesahkan bahawa tiada bayaran balik yang dibuat kepada bukan pemastautin juga terpakai kepada peruntukan Cukai Pegangan lain yang terkandung di bawah Seksyen 109, 109A dan 109F Akta ini.

Sebagai contoh: Pembayaran royalti sebanyak RM1,000 untuk iklan Facebook (Cukai Pegangan sebanyak 8% di bawah DTA)

Cukai pegangan dihitung seperti berikut: –

Cukai pegangan = RM1,000 x 8%

                             = RM80

 

Penalti Kerana Ketidakpatuhan

Jika cukai pegangan dikenakan, pembayar dikehendaki meremitkan cukai pegangan kepada LHDN dalam masa 1 bulan membuat pembayaran atau mengkreditkan penerima pembayaran bukan pemastautin.

Kegagalan untuk membayar cukai pegangan kepada LHDN akan mengakibatkan penalti sebanyak 10% atas jumlah cukai yang belum dilunaskan. Di samping itu, perbelanjaan tidak akan dikira sebagai potongan cukai sehingga masa cukai pegangan dan penalti telah diselesaikan.

Selanjutnya, mulai 1 Januari 2011 untuk Tahun Pentaksiran 2011, LHDN diberi kuasa untuk mengenakan penalti bagi pengembalian yang tidak betul di bawah Seksyen 113 (2) Akta ini, jika potongan cukai ke atas perbelanjaan berhubung dengan pembayaran yang dibuat kepada bukan pemastautin di mana cukai pegangan dikenakan adalah dituntut dan cukai pegangan dan penalti tidak dibayar oleh tarikh akhir untuk penyerahan pulangan cukai.

Di samping itu, LHDNM juga telah menekankan dalam Ketetapan Umum No.11/2018 di mana mereka mempunyai hak untuk mengenakan penalti di bawah Seksyen 113 (2) Akta ini bagi pemfailan penyata yang tidak betul walaupun Syarikat mempunyai cukai pendapatan “SIFAR” yang perlu dibayar semasa tahun pentaksiran.

Tinggalkan komen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

PENAPIS AIR CUKCOO

CUCKOO - PENAPIS AIR MINERAL BERALKALI RINGAN

MENDAULATKAN MARTABAT BANGSA

Adat bersaudara, saudara dipertahankan; adat berkampung, kampung dijaga; adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.