Sejarah merubah atau terubah – 1

Sejarah memainkan peranan penting dalam mengenal akan sebab-sebab kehadiran sesuatu, perubahan kepada apa yang berlaku suatu waktu dahulu, hari ini mahupun kesan dihari muka samaada untuk geografi alam, keadaan sesuatu masyarakat mahupun kepada setiap individu, penawar-penawar untuk sesuatu permasaalahan yang timbul, penghuraian akan jalur jalan hidup atau pegangan yang diikuti dan seterusnya.

Tanpa menoleh kepada sejarah adalah seperti pokok yang tumbuh tidak berakar iaitu biarpun setinggi mana pokok tersebut tumbuh, namun hakikatnya ia mudah tumbang hatta dengan hembusan angin yang lembut. Atau juga seperti rumah yang dibina tanpa tiang, sebegitu mudah runtuh.

Mungkin ada yang berpendapat, sejarah hanyalah kisah-kisah untuk mengubat kekosongan atau kebosanan hidup mahupun hanyalah merupakan mata-pelajaran yang wajib dihafal untuk menghadapi peperiksaan tetapi sebenarnya jauh dari itu, kepentingan sejarah adalah dimana darinya insan mengenal jati-dirinya, mengenal apa yang dapat membantunya, mengenal faktor-faktor akan keruntuhan yang menimpa pada diri mahupun pada masyarakat am dan seterusnya.

Perubahan-perubahan hidup sekelian insan dan alam bila hendak dikaji dari mana dan mengapa ia sebegitu adalah dari lipatan sejarah. Dan untuk mencari penawar untuk sekian-sekian soalan yang mana bukan hanya untuk soalan dikertas peperiksaan tetapi soalan buat kehidupan sebenar adalah wajar juga ditoleh akan apakah sebab asalnya atau kesan dari sesuatu.

Pertanyaannya, apakah sesuatu sejarah itu sememangnya sebagaimana yang disampaikan mahupun difaktakan atau berubah kerana sesuatu sebab? Atau apakah disebalik sebenarnya akan hakikat terjadinya sesuatu sejarah? Apakah kesan diatas sejarah merubah atau terubah? Yang pastinya, sejarah memberi jawapan dan sejarah juga memberi soalan.

Contohnya, ramai insan yang percaya Genghis Khan dengan bala-benteranya menyerbu kota Baghdad dan memusnahkan segala yang ada, melakukan masakar besar-besaran, menghapuskan segala kitab-kitab yang terselit sejuta ilmu dari pengkaji-pengkaji Islam diwaktu itu. (dalam mana ada yang menuduh penyerangan itu adalah kerana umat Islam diwaktu itu bertindak tidak adil kepada kaum lain yang dibawah taklukan mereka dan juga dengan tuduhan-tuduhan yang lain)

Sedangkan sebenarnya, yang menyerang kota Baghdad bukanlah Genghis Khan tetapi adalah cucunya iaitu Haluga Khan. Dan cerita-cerita akan ketidak-adilan yang dilakukan umat Islam adalah propaganda sahaja kerana setiap kaum yang dibawah taklukan Kerajaan Abbasiyah adalah diberi hak untuk mengamalkan kebudayaan mereka, hatta Kerajaan Abbasiyahlah yang mengembalikan kedudukan bangsa selain bangsa Arab contohnya bangsa Parsi yang mana dizaman sebelumnya iaitu zaman Hajaj Bin Yusuf, bangsa Parsi hanyalah merupakan bangsa kelas kedua.

Dan bila dikaji lebih mendalam kisah disebalik penghancuran kota Bagdad, pertamanya haruslah disedari, ibu serta isteri kepada Haluga Khan yang menghancurkan kota Baghdad, membunuh jutaan nyawa orang Islam yang tidak berdosa, menguasai dengan penuh kekejaman serta kezaliman dikawasan Islam yang ditakluk, adalah merupakan penganut agama Nasrani exstrem dan komplot yang dilakukan untuk menghancurkan kota Bagdad adalah telah dirancang sedari awal kerana dari kota ini, tamadun Islam mahupun agama Islam itu sendiri tersebar secara meluasnya. Ramai kalangan mereka yang bukan Islam datang kekota Baghdad, membawa kembali bukan sahaja ilmu yang dipelajari tetapi juga kepercayaan kepada agama Islam yang baru dianuti.

Mungkin benar, sebab-sebab lain adalah kerana umat Islam disitu sendiri tersilap arah jalan lantaran terlalu banyaknya ilmu sedang kurangnya amalan terutama amalan berpesan-pesan buat kebaikan antara mereka, kerana tanpa amalan yang sebenar, ilmu hanyalah sebagai maklumat seperti kelahiran fikiran Mutazilah dan lain-lain, namun tidak dilupai juga, dizaman itu, lahirnya sebegitu banyaknya alim-ulamak hak yang membawa umat seterusnya dijalan kebenaran. Contohnya Imam Mahzab iaitu Imam Hanafi rah., Imam Maliki rah., Imam Syafii rah. dan Imam Hambali rah., serta sebegitu juga dengan para muhadith seperti Imam Bukhari rah., Imam Muslim rah., Imam Tirmizi rah., Imam Nasai rah. dan seterusnya, semuanya adalah berada dibawah zaman Kekerajaan Abbasiyah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

MENDAULATKAN MARTABAT BANGSA

Adat bersaudara, saudara dipertahankan; adat berkampung, kampung dijaga; adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.

%d bloggers like this: