Keperluan memfail cukai pendapatan peribadi di malaysia

Masa untuk memfailkan penyata cukai peribadi anda

Di bawah sistem taksiran sendiri yang berdasarkan konsep “Fail dan Bayar”, individu dikehendaki:

  • Fail borang penyata cukai pendapatan yang lengkap kepada Lembaga hasil dalam Negeri (LHDN) bersama-sama dengan bayaran baki cukai kena dibayar (jika ada).
  • Bayar tanggungan cukai pendapatan melalui potongan gaji bulanan untuk individu makan gaji atau melalui ansuran dua bulan sekali untuk individu yang mempunyai pendapatan perniagaan.

 

Tahun cukai pendapatan peribadi Malaysia ialah dari 1 Januari hingga 31 Disember dan pendapatan dinilai berasaskan tahun semasa. Tarikh akhir pemfailan cukai bagi seseorang tidak menjalankan perniagaan adalah pada 30 April pada tahun berikutnya. Bagi seseorang yang menjalankan perniagaan, tarikh akhir pemfailan cukai adalah pada 30 Jun pada tahun yang berikut.

Pakej penyerahan cukai pendapatan peribadi kami termasuk (/ BE / M / MT Borang B):

  • Penyediaan pengiraan cukai dalam menentukan kedudukan cukai Pegawai Dagang / Individu
  • Memfailkan Borang Nyata (Borang B / BE / M / MT)
  • Penyediaan lembaran kerja dan lampiran sebagai sokongan kepada Borang Nyata
  • Menasihati pembayaran baki cukai kena dibayar (jika ada) berdasarkan Borang Nyata yang dikemukakan
  • Menyediakan peringatan yang tepat pada masanya tarikh akhir (melalui e-mel dan dengan panggilan telefon)
  • Mengkaji semula kedudukan cukai untuk meningkatkan tuntutan insentif cukai, di mana berkenaan
  • Kemas kini yang tepat pada masanya mengenai perkembangan terkini cukai dan implikasi ke atas individu.

 

Peruntukan penalti

(i) Kegagalan untuk mengemukakan penyata cukai

Kegagalan mengemukakan penyata cukai dan jika sabit kesalahan, pembayar cukai akan dikenakan denda tidak kurang daripada RM200 dan tidak lebih daripada RM20,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.

LHDN dibenarkan untuk mengenakan penalti sehingga 3 kali jumlah cukai dan / atau cukai tambahan yang kena dibayar jika tiada tindakan pendakwaan diambil terhadap pembayar cukai. Secara praktis, makluman kadar penalti lewat berikut akan dikenakan oleh LHDN pada cukai yang kena dibayar sebelum apa-apa tolakan, pembayaran balik atau rebat:

Penyerahan Kadar pulangan cukai penalti
Sehingga 12 bulan 20%
Melebihi 12 bulan hingga 24 bulan 25%
Melebihi 24 bulan untuk 36 bulan 30%
melebihi 36 bulan 35%

 

(ii) Kegagalan meremitkan cukai yang kena dibayar

Kegagalan meremtkan bagi menghantar baki cukai kena dibayar pada 30 April / 30 Jun akan medapat penalti sebanyak 10%.  Penalti tambahan  sebanyak 5% akan dikenakan ke atas apa-apa baki yang masih belum dibayar selepas 60 hari.

 

Peringatan Tarikh Akhir  Cukai Pendapatan Peribadi

Kami ingin mengingatkan semua pembayar cukai, termasuk pemilik tunggal dan rakan-rakan kongsi, untuk memfailkan pulangan cukai pendapatan mereka sebelum tarikh akhir yang ditetapkan. Sila failkan awal untuk mengelakkan keadaan tergesa-gesa saat akhir dan penalti pemfailan lewat.

Untuk Pendapatan Peribadi Cukai Soalan Lazim, sila klik: Cukai Pendapatan Peribadi.

 

Memfailkan Borang E dan Pengeluaran Borang EA

Majikan bertanggungjawab di bawah Akta Cukai Pendapatan untuk membuat potongan bulanan & pembayaran PCB serta memfailkan Borang E dan pengeluaran Borang EA kepada pekerja mereka.

Bagi Syarikat, LLP, Badan Amanah dan Koperasi, ia adalah wajib untuk memfailkan Borang E sebelum atau pada 31 Mac (tempoh 1 bulan boleh diberikan bagi entiti yang memfailkan melalui e-filing) walaupun entiti yang tidak mempunyai pekerja atau aktif atau masih belum memulakan perniagaan sepanjang tahun.

Majikan bagi syarikat wajib diperlukan mengisi Borang E melalui e-Filing (Borang e-E) berkuatkuasa dari Tahun Saraan 2016.

Tiap-tiap majikan hendaklah, bagi setiap tahun kalendar, menyediakan dan memberikan kepada pekerja mereka kenyataan imbuhan (EA untuk pekerja sektor swasta; EC untuk pekerja sektor awam) pada atau sebelum hari terakhir tahun kalendar bulan Februari yang berikut bagi setiap pekerja untuk dilengkapkan dan hantar / pulangan cukai peribadi beliau.

Kegagalan mengemukakan Borang E akan menyebabkan LHDN mengambil tindakan undang-undang terhadap pengarah syarikat. Denda minimum RM200 (RM20,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 6 bulan atau kedua-duanya) akan dikenakan oleh LHDN bagi kegagalan untuk menyediakan dan mengemukakan Borang E kepada LHDN.

Sebagai sebuah firma perakaunan penyelesaian sehenti, kami menawarkan perkhidmatan untuk melengkapkan borang cukai pendapatan individu dan penyediaan Borang E dan EA untuk kakitangan syarikat anda pada kadar yang berpatutan. E-mel kepada kami sekarang!

Tinggalkan komen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

PENAPIS AIR CUKCOO

CUCKOO - PENAPIS AIR MINERAL BERALKALI RINGAN

MENDAULATKAN MARTABAT BANGSA

Adat bersaudara, saudara dipertahankan; adat berkampung, kampung dijaga; adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.