2009 – KEBANGGAAN – KEGEMILANGAN – KESEDIHAN


2009 tahun yang diwarnai dengan penuh episod suka duka kepimpinan negara. Juga tahun yang penuh dengan sejarahnya yang tersendiri. Peralihan kepimpinan negara antara pak Lah dengan Datuk Seri Najib dilihat sebagai proses pemulihan semula imej kerajaan.

Gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kita dok dapat lihat mula meninggaikan kesan positif pada rakyat. Hasrat untuk melihat rakyat kembali bersatu padu sebagai rakyat Malaysia, kita semua dah mula nampak. Rakyat dah mula menolak janji-janji retorik dari pihak-pihak yang setakat pandai dok cakap. Kita dah mula beri tumpuan untuk kesejahteraan negara. Syabas PM….

Kita semua dok rasa bangga dengan pencapaian negara, walaupun kita masih terhimpit dengan kemelesetan ekonomi dunia. Dalam meleset-meleset pun kita masih mampu pi keluaq 2 model kereta MPV, Proton Exora dan Perodua Alza. Hikmah ekonomi meleset juga team bola kita dapat pingat emas dalam sukan sea di Laos, selepas kita dok tunggu hampir 20 tahun dan macam-macam lagi pencapaian kita yang saya tak mampu nak tulih semua.

2009 juga kita ada episod sedih. Masih ramai rakyat kita yang maut di jalanraya. Ops Sikap dimusim perayaan masih tak berjaya. Ramai lagi yang terkorban dijalanraya bila musim perayaan, itu belum lagi dengan kemalangan lain macam bas, kereta, van dan sebagainya. Nampaknya highway kita dah macam kubuq pulak, tempat orang meninggai.

Bah pulak dah memang jadi adatnya. Itu kita memang dah faham, Cuma ada mak ayah yang tak faham-faham pi biaq anak-anak main ayaq bah. Akibatnya ada yang dah mati lemas….maka bahla ayaq mata mak ayah tak berenti. Ada orang kata itu dah memang ajai depa…memangla betui, tapi kan elok kalau kita berjaga-jaga….tak salah pun.

Kalau nak dicatat semua kebanggaan dan kesedihan kita sepanjang 2009 memang penuh ruang ni. Tapi bagi saya apa yang penting, kita mesti mengambil pengajaran dari apa yang berlaku sepanjang tahun 2009. Marilah kita sama-sama nantikan tahun 2010 dengan azam baru, untuk membantu kerajaan membangunkan negara ini dan kita berupaya mencapai Wawasan 2020 untuk menjadi sebuah negara maju. Peranan dan tanggungjawab rakyat sangat penting menjamin kemakmuran negara. Janganlah kita asyik dok tanya apa kerajaan boleh bagi pada kita, tapi kan lebih baik kalau kita selalu muhasabah, apa yang kita boleh sumbangkan khidmat bakti kita untuk kerajaan.

chainmorad

One Response to “2009 – KEBANGGAAN – KEGEMILANGAN – KESEDIHAN”

  1. Waktu berlalu, detik berganti, hari beralih, usia berkurang. Berguguranlah sudah setakar dedaun kering kehidupan, kini bergantilah masa depan yang semakin mendekati kematian. Tanpa perlu lagi menjerit memuliakan, membakar hingar yang sebenarnya tak patut dianggap raya, apalagi dipestai lagi di hura-hurakan. Tanpa harus mejadikannya penting, sesungguhnya peralihan demi peralihan tak perlu lagi kiranya dinikmati memakai warna-warni ledakan gempita dengan asap yang meninggi. http://themiphz.wordpress.com/2010/01/01/di-beri-maksud-yang-membumi/ Cukuplah ditandai saja, lalu diberi maksud yang membumi, diberi alasan yang mendasar, bahwa hari ini harus lebih baik dari kemarin, cukup. 😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: