Pak Sheikh dan demokrasi ala 16 September…


Ada kawan-kawan yang kata kerajaan PAS Kelantan sekurang-kurangnya kena bersyukur mereka dapat hidup aman damai selepas pilihanraya umum 2004.

Ikut cakap depa tak dengar pun suasana yang kalut segala macam tak habis-habis berbulan lamanya macam sekarang.

Kalau nak kira mana boleh tahan sangat.Waktu itu bezanya cuma dua kerusi saja dengan Barisan Nasional.Lepas tu PAS tinggal satu kerusi saja bila kalah pilihanraya kecil Pengkalan Pasir.

Depa dok cakap bab tu mengenangkan bagaimana kemarukya Datuk Seri Anwar Ibrahim nak jadi juga Perdana Menteri sampai dah masuk peringkat tak peduli apapun…asal dapat.

Cuba bilang dengan jari sekarang ni bezanya kerusi pembangkang dengan BN bukan satu,bukan dua,bukan tiga,bukan empat,bukan lima tetapi 58.Lepas tu tolak dua pasai parti SAPP di Sabah tu keluar BN… tinggal 56.

Jangan kata apa-apa beb … mana mungkin orang sehebat Pak Sheikh boleh kalah atau mengaku kalah walaupun sudah berulangkali sebelum ni keriau sana sini kata lebih 30 orang Ahli Parlimen BN sudah ada dalam gengamannya.

Aksi terbaru untuk menyapu arang yang terconteng pada imej politiknya kerana tidak tertunainya janji nak tubuh kerajaan 16 September…Pak Sheikh sudah bangun dengan desakan diadakan segera sidang tergempar Dewan Rakyat.

Baginya itulah medan paling afdal untuk buat perhitungan dengan kerajaan BN siapa yang lebih power.

Ikut perkiraan Anwar…kerajaan dan semua orang kena layan segala macam karenahnya. Macam biasa angka lebih 30 MP BN jadi ayat penyedap bicara. ada kawan-kawan yang tanya apa lagi tembarangnya kali ini.

Lojik cakaplah mana mungkin Anwar mahu tunggu satu saat…malah tidak satu minit pun kalau betoi-betoi dah lama lebih 30 orang Ahli Parlimen BN ada dalam poketnya.

Ada juga kawan-kawan yang sinis habis bila sentuh tentang dakwaan Anwar kata dia tak boleh umum senarai nama lebih 30 MP tu kerana takut nanti bala sekelip mata termasuk ISA akan timbul keatas mereka.

Soalnya mudah saja….contohnya siapa lagi yang boleh cover line baik melalui ISA dan segala macam tuduhan segera lain …kalau Anwar boleh bariskan serentak lebih 30 MP itu dalam satu sidang akhbar bersamanya.

Sekarang ini kalau rajin check terdapat sebilangan blog yang sudah mempermain-mainkan senarai yang disebut-sebutnya itu dengan membariskan senarai kosong dari 1 hingga angka 31.

Cuba kita semua selak balik berita Penasihat PKR itu cakap tentang bab itu sejak pilihanraya umum 8 Mac lalu.Sudah berapa kali dia punya tembak kata semua depa tu dah set lompat?

Kawan tengok cara Anwar punya cakap masa sidanng akhbar desak kerajaan BN adakan sidang tergempar Dewan Rakyat pada 23 September ini bukan main punya serius…

Fikir-fikir balik rasa rasa macam pernah dengar ayat ayat tu…masa Anwar heboh bercakap merata tempat termasuk di luar negara kata masuk saja detik 16 September kerajaan BN sudah terbenam dalam liang lahad.

Ada juga andaian popular yang berlegar sekarang kata dia saja buat desakan tu sebagai satu strategi nak cover malunya. Sebabnya kerat jari Anwar tahu sangat kerajaan BN tak akan setuju nak layan desakan itu.

Jadi dengan sendirinya bagi dia banyak waktu lagi untuk bermain dengan cerita ini.Kalau tanya alasan mudah…kerajaan tak mau buat sidang tergempar Dewan Rakyat.

Jadi jangan sekali kali underestimate Pak Sheikh dan pakar-pakar strategi sekelilingnya…mereka memang tip top dalam bab helah perang saraf ni.

Kawan dengar cerita team nya itu amat bagi perhatian berat pada indeks persepsi masyarakat.

Jadi apa saja langkah nak diambil… indeks perepsi masyarakat mesti kena ‘ campur’ padanya dan ‘ tolak’ kepada kerajaan.

Ikut ceritanya itulah juga antara tujuan mereka sibuk hantar lima pemimpin kanan mengejar MP BN di Taiwan.

Ia semata-mata nak paparkan persepsi yang mereka benar-benar serius…walaupun habuk pun tak ada dan lima mereka pulang dari Taiwan tangan kosong.

Cakap-cakap pasai benda ni semua… masa sembang-sembang ada seorang Kawan yang kata apapun kita semua patut berterima kasih pada Pak Sheikh kerana dia banyak memberi pedoman dan tunjuk ajar kepada seluruh rakyat Malaysia tentang demokrasi – ala kerajaan 16 September – yang tak jadi tu.

Jadi katanya syok juga kalau katakan barisan pembangkang yang diterajui Anwar boleh berkuasa.

Ye lah bukan senang nak dapat peluang banyak benda yang kita boleh buat bebas sebebasnya.

Katanya yang pertama sekali mereka yang bakal dihadapkan ke mahkamah atas apa tuduhan sekalipun tidak perlu bimbang dan gundah sangat macam dulu-dulu.

Kita sekarang bercakap tentang kepimpinan melalui teladan…tengok sudah bagaimana Anwar handle dan buat bising pasal kes dakwaan liwatnya.

Jangan bimbang kena apa saja tuduhan …banyak cara boleh mempertikaikannya.

Kalau orang politik boleh buat ceramah,kempen dan roadshow.

Apa perlu nak risau bersepah “Mahkamah Rakyat’ boleh dibuka menjelang perbicaraan sesuatu kes.

Yang penting kena kreatif dan pandai bikin gempak.

Agensi-agensi penguatkuasa seperti polis,Badan Pencegah Rasuah dan lain-lain jangan buat main-main nak dakwa dakwi senang-senang.

Tengok sudah dalam kes dua Exco Kerajaan Negeri PKR kerajaan negeri Perak yang kena cekup pasal kes rasuah.

Ini sejarah beb …belum pernah berlaku macam ni. Menteri Besar Perak boleh keluar kenyataan bagi kata dua minta BPR dan media yang buat liputan minta maaf kerana menjejaskan imej kedua mereka.

Seronoknya dalam depa dok cakap tinggi melangit pembangkang benci rasuah – bila kena batang hidung sendiri… lompat tak bertangga.

Jadi bila barisan pembangkang berkuasa nanti jangan teragak-agak kasi hentam habis-habis dulu mana-mana agensi kerajaan yang nak dakwa kita tu.

Atas nama demokrasi tu juga Kawan sendiri boleh bayang macam mana nanti para penjenayah raya keling punya seronok menyambut kerajaan yang ini macam.

Jangan lupa itu baru sikit …ada senjata lain yang boleh pakai…iaitu Akuan Bersumpah.

Cari kawan-kawan atau siapa saja…bayar RM5 buat Akaun Bersumpah tuduh siapa saja kita suka.

Kerajaan 16 September memang cukup minat pada Akaun Bersumpah.

Para wartawan dan blogger tak payah nak takut-takut…tulis hentam,tuduh,fitnah maki hamum ikut suka hati depa… tidak ada siapa yang larang.

Siapa yang nak cakap banyak…Bukankah laman Malaysia Today dah jadi benchmark yakni penanda aras pada kebebasan boleh tulis apa saja di negara ini.

Kalau nak tangkap boleh tanya balik… pasal apa Raja Petra boleh buat.

Lagipun Anwar selalu dabik dada dia sentiasa uphold the freedom of the press walaupun kawan-kawan budak suratkhabar semua tahu dia cukup geli dan melenting bila dengar soalan-soalan yang mengusik jiwa.

Kalau bab nak buat demonstrasi ni…tak payah permit-permit polis.Cerita kena minta permit ni kisah zaman sebelum merdeka.Buat saja tak kira masa dan tempat,pagi petang siang malam.

Apa saja yang tak puashati himpun ramai-ramai… sewa stadium…sewa dewan atau cari padang kosong.Kalau tidak kumpul ramai-ramai..naik sepanduk..arak sana..arak siri.

Bila datang pilihanraya umum jangan pula nak susah hati takut pasal kalah menang.Tak cukup undi kata ada pengundi hantu.Cukup undi dan menang lima negeri pun kata ada pengundi hantu.

Tak boleh tubuh kerajaan apa nak sudah hati.Bukankah kita boleh bising dan bising dan bising selagi termampu kata ramai YB di pihak kerajaan dah terhegeh-hegeh nak melompat.

Tak melompat pun kata saja nak melompat…siapa yang peduli.Dalam demokrasi apa kita cakap orang kena dengar.

Dalam dok sibuk tak tentu hala nak berebut buka kerajaan 16 September ada kawan yang kata cuba hang tengok ada nampak apa-apa perubahan besar dak di lima negeri yang ditawan pembangkang masa pilihanraya umum 8 Mac.

Dia tanya ada dak benda-benda yang rakyat negeri tu boleh lompat sampai ke bumbung punya seronok.

Kalau nak ikut manifesto dan janji pilihanraya dah bergemerlapan punya senang lenang depa di negeri-negeri tu.

“Aku tak nampak apa sangat…cuba hang cerita mai kot-kot aku tertinggai tak baca surat khabar.”kata kawan yang seorang lagi.

Katanya ini cerita bagi air percuma…letrik percuma kat orang sikit sebanyak cuma nak bagi syok awal-awal saja.

Itupun macam di Selangor sampai nak goyang satu negeri punya riuh…baru nak buat.

Kalau selak balik manifesto depa tu banyak lagi yang belum tertunai dan belum nampak bayang akan tertunai.

Mungkin depa nanti bagi alasan baru enam bulan lebih.Itulah ayat standard.

Syoknya dalam bergudang janji yang belum tertunai tu..Pak Sheikh boleh pusing keliling lagi janji dan terus janji.

Kawan: tak pernah terfikir ada orang kemaruk nak jadi PM sampai begitu sekali

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: