Ketua Pemuda : apakah sekadar berharap?

Image

APABILA Hishamuddin Tun Hussien berlapang dada mengumumkan tidak lagi mempertahankan kerusi jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia dan membiarkan gelanggang terbuka untuk ditandingi oleh sesiapa sahaja yang berminat, maka muncullah beberapa nama menawarkan diri untuk merebut jawatan tersebut.

Meskipun masalah UMNO belum lagi selesai sepenuhnya dan kedudukan kerajaan yang ada hari ini belum terjamin kelangsungannya penguasaannya, kalangan pemuda UMNO mula berkira-kira untuk menjawat jawatan tersebut dan membiarkan pimpinan UMNO lain merangka pelan dan strategi memulihkan UMNO.

Anak-anak muda yang ghairah mahu mengejar kuasa dan kedudukan terus lena dengan impian dan tanpa merasa bersalah kepada UMNO mengenepikan peranan sebenar yang harus dimainkan bersama pucuk pimpinan parti tetapi ada daripada kalangan mereka terus `menembak’ UMNO daripada dalam dan menambah parah pada luka yag sedia ada. Mungkin tembakan mereka ini bakal memarahkan lagi luka UMNO akibat perang PRU-12.

Nama-nama seperti Mukhriz Mahathir, Khir Toyo dan juga Khairy Jamaluddin adalah antara pimpinan muda yang begitu bercita-cita besar untuk mengambil alih kepimpinan Pemuda UMNO selepas Hishamuddin.

Hanya Khairy yang masih mencongak masa depannya dalam gerakan Pemuda UMNO, Mukhriz dan Khir Toyo telah pun secara terbuka menyatakan kesediaan mereka untuk memimpin gerakan tersebut dengan memberikan berbagai-bagai alasan kenapa mereka harus dipilih untuk jawatan tersebut.

Namun mampukah Pemuda UMNO berharap kepada Mukhriz untuk mengembalikan kekuatan serta pengaruh Pemuda UMNO untuk menjadikan gerakan ini terus relevan sedangkan keberanian ataupun kekuatan Mukhriz masih lagi dibayangi oleh bapanya.

Mukhriz dilihat hanya berani menghentam kepimpinan Pak Lah, mengulangi sejarah lama bapanya yang menghantar surat secara terbuka kepada Perdana Menteri sedangkan dalam masa yang sama, tidak berani mengkritik kepimpinan bapanya sebelum ini yang dilihat menjadi punca kepada segala masalah yang ditanggung UMNO hari ini. Jika Mukhriz seorang yang berani, beliau sepatutnya lebih berani untuk mengkritik kesilapan beberapa method kepimpinan Tun Mahathir sebelum ini.

Mengharapkan Mukhriz dalam keadaan beliau yang sentiasa mencetuskan kontraversi serta retorika politik dan pendekatan beliau yang terlalu berhemah ataupun berhati-hati pada segala tindakan memungkinkan gerakan Pemuda hanya menjadi satu gerakan yang tidak bermaya. Malah mungkin semakin tidak relevan dengan arus agresif anak muda masa kini.

Kecuali Mukhirz membentangkan satu pelan atur ataupun`blue print’ pemuda kearah memperkasakan sayap tersebut dan membantu secara langsung UMNO bagi mengembalikan keyakinan rakyat serta golongan muda secara keseluruhannya.

Hari ini, Mukhriz hanya dilihat sekadar mengungkap kemarahan yang berbau kebencian, sekadar dilihat hanya mahukan jawatan semata-mata dan tidak ada tindakan susulan selain daripada menghentam kepimpinan Pak Lah, Presiden parti beliau sendiri.

Tetapi Mukhriz lebih baik daripada Khir Toyo, orang pertama yang menawarkan diri untuk memimpin Pemuda UMNO. Dengan imej yang tercalar teruk dan buruk sehingga Selangor terlepas ketangan pembangkang dan Barisan Nasional hilang kerajaan, Khir bukan calon yang layak untuk memimpin Pemuda UMNO.

Dengan beberapa rekod yang masih belum terpadam sepenuhnya dan ditambah dengan rekod terburuk sebagai Menteri Besar Selangor, peluang Khir untuk mengangkat martabat serta maruah Pemuda UMNO hanyalah sekadar angan-angan yang tidak mungkin kesampaian.

Khir ternyata begitu bercita-cita besar dan tidak tahu mana yang patut didahulukan. Beliau seharusnya menumpukan perhatian untuk merampas kembali Selangor dan bukannya memasang impian menjadi Ketua Pemuda dimana ada yang melihat tujuan Khir tersebut hanya mahu mengalihkan isu daripada dipersalahkan atas kegagalan Barisan Nasional di Selangor.

Isu babi di Selangor juga angkara Khir. Khir harus ingat bahawa sial penyapunya masih kuat. Jika bertanding ketua pemuda sekalipun yang pastinya ialah kalah dalam tangan dan hampir pasti buat Khir. Pemimpin seperti Khir tidak boleh diharapkan untuk membina kredibiliti pemuda UMNO disebabkan Khir, Selangor terlepas ke tangan pembangkang.

Apakah UMNO mahu kepimpinan pemuda diketuai oleh Khir yang berjaya mencipta rekod kekalahan UMNO kali pertama dalam sejarah di Selangor kepada pembangkang?

Dan tindakan Khir yang menerbitkan laman blognya sendiri tidak banyak membantu memulihkan reputasi beliau dan Barisan Nasional Selangor kerana blog tersebut terlalu banyak mendedahkan kepincangan UMNO dan Barisan Nasional dan akhirnya segala yang Khir dedahkan adalah membuka pekung di dada ataupun menyelak kain sendiri.

Secara tidak langsung blog Khir tersebut banyak membantu pembangkang untuk lebih berani bertindak di Selangor dan paling mengecewakan apabila Khir turut sama senada dengan ahli biasa mendesak Pak Lah melepaskan jawatan. Ini bukan sikap sebenar sebagai orang yang mahu mencalonkan diri sebagai ketua pembangkang.

Khir perlu selesaikan isu babi dan anugerah penyapunya terlebih dahulu sebelum bercita-cita mahu menjadi Ketua Pemuda UMNO. Takut-takut nanti Khir mendapat anugerah penyapu sebagai tanda kejayaan meruntuhkan keunggulan Pemuda UMNO.

Sebagai Menteri Besar, Khir telah gagal dan apakah Khir mahu mengulangi kegagalan apabila beliau ditunjukkan sebagai Ketua Pemuda UMNO selepas Hishamuddin?

Seandainya Pemuda UMNO mahu memilih Khairy atas dasar beliau adalah Naib Ketua ternyata pilihan pemuda UMNO juga silap. Dalam suara ramai yang mempertikai serta menyalahkan Khairy atas kegagalan Barisan Nasional meraih majoriti dua pertiga dalam pilihanraya lalu, nama Khairy seharusnya terpadam terus dan tidak layak untuk memimpin gerakan ini.

Dosa Khairy antara nampak dengan tidak terlalu banyak kepada UMNO dan Barisan Nasional. Kelantangan Khairy tidak kena tempatnya, budaya kepimpinan Khiry bukan budaya UMNO dan isu campurtangan Khiry bertiketkan Tingkat Empat juga dikaitkan sebagai punca Pak Lah dilihat merudum reputasi sebagai Perdana Menteri.

Kalau bukan kerana beliau menantu Pak Lah, Khairy sebenarnya tidak ada apa-apa yang istimewa dan Khairy harus mengakui bahawa banyak kesilapan yang tidak sepatutnya beliau lakukan sehingga beliau dilihat menjadi punca untuk menunjukkan jalan mati kepada UMNO.

Oleh itu, pentingkah mereka ini kepada Pemuda UMNO? Rekod tidak ada membuktikan bahawa mereka ini adalah pejuang Melayu tulen, memiliki roh UMNO yang kental dan jitu malah meletakkan harapan untuk mewarisi kegemilangan UMNO kepada mereka masih samar-samar. Apa pun, tepuk dada tanya selera. Pemuda UMNO harus berani lakukan perubahan. Perubahan untuk mengembalikan kemenangan buat UMNO.

Tinggalkan komen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

PENAPIS AIR CUKCOO

CUCKOO - PENAPIS AIR MINERAL BERALKALI RINGAN

MENDAULATKAN MARTABAT BANGSA

Adat bersaudara, saudara dipertahankan; adat berkampung, kampung dijaga; adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.